Internet poslovanje

Razgovor s Blerimom Selom, direktorom tvrtke Mobile d.o.o

10. studenog 1998. godine sluzbeno je poceo s radom Studentshop - akademski Internet ducan koji je nastao zahvaljujuci suradnji tvrtki Mobile i Microsoft Hrvatska s Ministarstvom znanosti i tehnologije. To je bila prilika za razgovor s Blerimom Selom, direktorom tvrtke Mobile, o samom projektu akademskog Internet ducana, kao i opcenito o trgovanju putem Interneta u nas i u svijetu.


Nedavno je otvoren Studentshop - akademski Internet ducan. Rijec je o projektu koji je realiziran zahvaljujuci suradnji tvrtki Mobile i Microsoft Hrvatska s Ministarstvom znanosti i tehnologije. Kako je doslo do te suradnje i kako se ona razvijala?

Microsoft ima organiziranu prodaju studentskih licenci u mnogim zapadnim zemljama, te smo mi u Mobilu s time bili upoznati i prije osnivanja Microsoftovog ureda u Hrvatskoj. Ipak, tek je nakon otvaranja lokalnog Microsoftovog ureda postalo moguce ostvariti ovu inicijativu i kod nas u Hrvatskoj.

Ideja o prodaji studentskih licenci u Hrvatskoj sazrela je otprilike istovremeno i u Microsoftu i u nasoj firmi. Takoder, obzirom da je Mobile i prije bio Microsoftov partner koji je u Hrvatskoj prodao najvise edukacijskih licenci (pravo na kupnju tih licenci imaju samo pravne osobe/institucije koje se bave iskljucivo obrazovanjem), Microsoftov odabir Mobila kao lokalnog partnera u ovom projektu bio je sasvim logican. Nakon toga je Microsoft kontaktirao Ministarstvo znanosti i tehnologije koje je nasu inicijativu vrlo dobro prihvatilo. Od tog trenutka pa do samog otvaranja Studentshopa (sluzbeno otvaranje je bilo 10. studenog 1998) proslo je oko godinu dana.

Sto je tijekom realizacije projekta predstavljalo najveci problem?

Bili smo suoceni s nekoliko velikih operativnih problema. Spomenut cu samo neke. Kao prvo, trebalo je u Microsoftovoj proizvodnoj liniji definirati sasvim nove proizvode (oni su jedinstveni za svaku zemlju) i trebalo je promijeniti dosadasnju uobicajenu Microsoftovu proceduru slanja proizvoda. Naime, ta je procedura za nase prilike bila neprihvatljiva, jer bi nakon placanja proizvoda/licence studentima bio poslat formular koji je trebalo ovjeriti na maticnom fakultetu/instituciji, te ga poslati u odgovarajuci Microsoftov centar u inozemstvu. Tek nakon toga bi studentu na kucnu adresu bio poslat proizvod. To je dugotrajan i kompliciran proces kojeg nasi zakoni o uvozu i carinjenju robe cine jos kompliciranijim.

Svjesni smo da studenti imaju potrebu ne samo za sofverom nego i za ostalim potrepstinama koje su neophodne za studij i nas je cilj da Studentshop postane mjesto za "One Stop Shoping" za sve studente u Hrvatskoj.

Nasa distribucija studentskih licenci koju smo dogovorili s Microsoftom, jedinstvena je i vrlo slicna distribuciji "retail" paketa, samo sto se obavlja strogo definiranim kanalom koji ukljucuje samo jednog partnera (Mobile d.o.o.) i samo jednog od dva Hrvatska distributera kojeg smo mi odabrali (Recro d.o.o.) Posebno, samo narucivanje studentskih licenci putem Studentshopa je jedini takav nacin narucivanja u svijetu, te je i sam Microsoft pokazao interes za mogucu primjenu ovog modela i na drugim trzistima. Treba istaknuti da sve ovo ne bi bilo moguce bez jedinstvene baze podataka o studentima koju je realiziralo Ministarstvo znanosti i tehnologije.

Dodatni problem bila je procedura za on-line autorizaciju izmedu Studentshopa i baze studenata, jer su se jos i tijekom zadnje faze testiranja sustava mijenjali kriteriji za autorizaciju. Na kraju smo dosli do sadasnjeg uvjeta - pravo kupnje imaju svi studenti koji imaju studentsku iskaznicu (tzv. X-icu). Kako ce se te iskaznice izdavati za sve veci broj studenata, tako ce se povecavati i broj onih koji mogu kupovati u Studentshopu. Nakon studenata, iskaznice ce dobiti i profesori, asistenti i drugi djelatnici na fakultetima, te ce onda i oni moci kupovati proizvode u Studentshopu po povlastenim cijenama.

U Studentshopu studenti i profesori mogu Microsoftove proizvode nabaviti po izuzetno povoljnim cijenama. Kolike su te cijene u odnosu na akademske cijene drugdje u svijetu ili u odnosu na odgovarajuce maloprodajne u nas?

Da, Microsoftovi proizvodi su u Studentshopu oko 90% jeftiniji nego takvi proizvodi u maloprodaji, a jos je zanimljivije to sto su Microsoftove studentske licence u Studentshopu najjeftinije na svijetu, tj. i do 30% jeftinije nego isti proizvodi u SAD i u drugim zapadnim zemljama. Treba napomenuti da program prodaje Microsoftovih studenskih licenci jos uvijek ne postoji u svim zapadnoeuropskim zemljama, pa cak ni u nekima u kojima je Microsoft otvorio svoje lokalne urede i nekoliko godina prije nego sto je to napravio u Hrvatskoj. To je dokaz da veliki napor koji su u ovaj projekt ulozili Ministrstvo znanosti i tehnologije, Microsoft Hrvatska i Mobile d.o.o. nije bio uzaludan.

Nadamo da ce sada, bar u studentskim krugovima, prestati napadi i tuzbe na nas prodavace i Microsoft da smo preskupi u usporedbi s cijenama u zapadnim zemljama. Na ovom nam projektu zavide i oni sa Zapada, a Microsoft, kao sam to vec i napomenuo, navodi Hrvatsku kao primjer kako treba raditi i u drugim zemljama.

Da li je kupovina putem Interneta za korisnike Studentshopa sigurna?

Studentshop je Mobilu drugi Internet ducan i ponosno mozemo reci da je nas "site" na kojem se nalaze oba ducana siguran i da za to imamo odgovarajuce certifikate od Internet autoriteta (www.thawte.com). Svoje su nam povjerenje vec ukazali i Diners Club Adriatic i VISA, putem cijih kartica se moze kupovati i u Studentshopu i na shop.mobile.hr. Nadamo da ce njihov primjer slijediti i drugi. Trenutno koristimo 40-bitnu enkripciju podataka jer je to jedina legalno dostupna tehnologija izvan SAD, a niti internet browseri koji se koriste izvan SAD nemaju ugradenu mogucnost uporabe vecih kljuceva.

S druge strane, podaci o korisnicima i brojevi njihovih kartica nakon sto na siguran nacin dodu u Mobile, nalaze se izvan dohvata sa Interneta i u nas se profesionalizam treba vjerovati najmanje onoliko koliko svatko od nas vjeruje konobaru u restoranu ili prodavacici u ducanu kada placa kreditnom karticom.

Prije godinu dana zapocela je era Internet ducana i u Hrvatskoj. Prvi takav ducan u Hrvatskoj takoder je otvorila Vasa tvrtka. Poznato je da, na primjer, Amazon.com koji dnevno putem Interneta prodaje robe u milijunskim vrijednostima jos uvijek posluje s gubicima. Kakva su Vasa dosadasnja iskustva?

Istina je da smo mi u Mobilu omogucili prvu kupovinu putem Interneta i to upravo prvog dana proslogodisnjeg sajma INFO'97. Tada je ministar znanosti i tehnologije prof. dr. Ivica Kostovic kupio prvi proizvod putem Interneta. Sasvim slucajno se dogodilo da je sluzbeno otvaranje Studentshopa bilo upravo prvi dan ovogodisnjeg sajma INFO'98. Izmedu ta dva dogadaja proslo je nesto vise od godinu dana, jer je proslogodisnji sajam bio nesto ranije nego ovogodisnji.

Narucivanje studentskih licenci putem Studentshopa je jedini takav nacin narucivanja u svijetu, te je i sam Microsoft pokazao interes za mogucu primjenu ovog modela i na drugim trzistima.

Svjesni smo velikog potencijala koji se krije u poslovanju putem Interneta, gdje je trgovina u ovom obliku kojeg mi danas radimo tek jedan mali dio. Stoga ulazemo velike resurse i puno sredstava u tu nasu djelatnost. Isto tako malo ljudi zna, sto ste i vi spomenuli, da Amazon.com i dalje posluje s gubicima. Razlog tome je ogroman kapital koji Amazon.com ulaze u marketing i reklamu. Mi bi se jako voljeli moci usporedivati s Amazonom i njihovim prometom pa makar i imali njihove gubitke. Na zalost, to nije tako. Ipak, mi smo ugodno iznenadeni prometom koji se svaki mjesec ostvaruje u nasem Internet ducanu. Pri tome ne zelim reci da nas ducan posluje toliko dobro da vise nista drugo ne trebamo raditi.

Evo i nekoliko brojcanih pokazatelja vezanih uz rad naseg ducana: u posljednja 3 mjeseca nas je Internet ducan posjecen 11.153 puta, a imamo i 2110 registriranih korisnika. Kao zanimljivost navest cu i brojke koje se odnose na Studentshop i njegovih prvih sedam dana rada: nacinjeno je 1863 ucitavanja glavne stranice Studentshopa (3097 ucitavanja ukupno), a registriralo se 27 studenata.

Na kraju, spomenuo bih da se u necemu ipak mozemo usporedivati sa zvucnim imenima kao sto su Amazon.com i CDNOW.com. To su funkcionalnost Studentshopa, tehnoloska razina i suvremena Microsoft tehnologija na kojoj Studentshop izradjen, te njegov dizajn.

Kako su na uvodenje ovakvog oblika prodaje reagirali domaci zastupnici kreditnih kartica? Da li oni na odgovarajuci nacin podrzavaju ovakav nacin prodaje ili jos uvijek pokazuju odredenu suzdrzanost spram ovakvih Internet ducana?

Internet trgovanje je realnost, ali isto tako trebamo biti svjesni i problema koje takav nacin poslovanja moze sa sobom donijeti. S druge strane, korisnici kreditnih kartica iz Hrvatske ionako vec kupuju drugdje na Internetu.

Ne postoji neka posebna razlika izmedu toga da se karticom kupuje u Amazon.com-u ili u Mobile Internet ducanu. Stoga mislim da je strah domacih zastupnika kreditnih kartica od prodaje i placanja putem Interneta vecinom neopravdan.

U Studentshopu su Microsoftovi proizvodi oko 90% jeftiniji nego takvi proizvodi u maloprodaji, a jos je zanimljivije to sto su Microsoftove studentske licence u Studentshopu najjeftinije na svijetu, tj. i do 30% jeftinije nego isti proizvodi u SAD i u drugim zapadnim zemljama.

Spomenuo sam da je u Mobile Internet ducanima moguce placati i karticama. Diners Club Adriatic je prvi koji nam je ukazao povjerenje, a nakon njih i Splitska banka s VISA karticom. Naravno, treba spomenuti da Mobile d.o.o. za prodaju preko Interneta ima posebno ovlastenje ovdje spomenutih institucija/vlasnika kartica. Biti prodajno mjesto Dinersa, VISA-e, AMEX-a ili MasterCarda ne znaci automatsko pravo da mozete prodavati i putem Interneta. Za to je nuzno sklopiti poseban ugovor i dobiti posebno ovlastenje. To za sada imamo ugovoreno s Dinersom i VISA-om. S druge strane, Mobile ima ugovor i s Atlas American Expresom, ali iskljucivo za standardan nacin prodaje preko POS terminala, a ne i za prodaju putem Interneta i mi postujemo tu njihovu poslovnu odluku.

Nadam se da cemo uskoro imati sklopljen ugovor i s Eurocard-MasterCardom, te ce nam preostati takav ugovor sklopiti jos samo s Atlas American Expresom koji za sada ne pokazuje interes za takav nacin poslovanja. Nadam se da ce i oni uskoro uociti veliki potencijal kojeg na podrucju trgovine donosi Internet i da ce se pridruziti ostalima.

Na kraju bih htio spomenuti da ce se Mobile i dalje truditi da se broj proizvoda i proizvodaca na Studentshopu stalno povecava. Vec sada mogu najaviti da cemo uskoro na Studentshopu imati i druge renomirane proizvodace softvera koji ce svojom ponudom nadopuniti ovu sadasnju.

Svjesni smo da studenti imaju potrebu ne samo za sofverom nego i za ostalim potrepstinama koje su neophodne za studij i nas je cilj da Studentshop postane mjesto za "One Stop Shoping" za sve studente u Hrvatskoj.

Pogledajte takoder: