Hrvatska akademska i istrazivacka mreza - CARNet
Odjel istrazivanja razvoja"

Jedno videnje tehnologije obrazovanja

Udaljeno obrazovanje
Tradicionalno obrazovanje

Tehnologije obrazovanja

Podrucje obrazovnih tehnologija (engl. "Educational Technology") obuhvaca razlicite nacine provodenja procesa obrazovanja. U posljednje vrijeme ovo podrucje intenzivno se proucava zbog vise razloga.

Prije svega, samo obrazovanje postaje potrebnije nego ikad. Osim klasicnog obrazovanja na pocetku zivotne dobi, pojavljuje se potreba stjecanja novih znanja i kasnije, na radnom mjestu. U jednom istrazivanju Europske zajednice (Bangemann Report, http://www2.echo.lu/eudocs/en/report.html) predvida se da ce svaki radnik morati proci kroz proces stjecanja potpuno novih vjestina barem dvaput u tijeku svoje karijere. To je rezultat stalnih promjena tehnologije i procedura na radnom mjestu. Dobar primjer za to jest uvodenje kompjutorske tehnologije u gotovo sva podrucja ljudske djelatnosti. Ljudi koji su godinama radili svoj posao na isti nacin odjednom su se morali obuciti i prihvatiti novi nacin rada.

Drugi bitan razlog izucavanja podrucja obrazovnih tehnologija su nove mogucnosti koje se otvaraju razvojem komunikacija medu ljudima. Ljudi su odavno nastojali iskoristiti ove komunikacije za provodenje procesa obrazovanja. Tako su razliciti dopisni tecajevi i slicni projekti nastojali zamijeniti klasicni oblik obrazovanja u ucionici. Ovakvi oblici obrazovanja kod kojih nema neposrednog kontakta osobe koja vodi proces obrazovanje (ucitelj, mentor) i osoba koje obrazovanje primaju (ucenici, studenti) naziva se "udaljeno" obrazovanje (engl. "Distance Education"). Ovakvo obrazovanje naslo je svoju primjenu u nekim situacijama, npr. kada ucenici nisu u mogucnosti posjecivati predavanja zbog posla ili zemljopisne udaljenosti. Medutim, zbog velikih nedostataka ovakvog pristupa, klasicno obrazovanje ipak nije imalo alternative. Tek pojavom i razvojem razlicitih elektronickih medija udaljeno obrazovanje dobiva novi smisao.

Novi oblici komunikacija uspjesno prevladavaju nedostatke prethodnih metoda, cime dolaze do izrazaja brojne prednosti udaljenog obrazovanja pred klasicnim.

Tradicionalno obrazovanje

Pod pojmom "tradicionalno" ili "klasicno" obrazovanje podrazumijeva se ustaljeni model obrazovanja u ucionici, obicno s jednim predavacem (mentorom) i skupinom ucenika (studenata).

Ovakav model opcenito je prihvacen zbog bitnih prednosti:

  • ucitelj ili predavac pruza izravnu potporu ucenicima;
  • uocene teskoce rjesavaju se za vrijeme predavanja;
  • ucenik moze postavljati pitanja.

Medutim, postoji i velik broj problema u ovom pristupu:

  • cijena tradicionalnog obrazovanja je velika;
  • obrazovanje cesto ukljucuje putovanje do mjesta odrzavanja tecaja;
  • osoba koja pohada tecaj mora biti odsutna sa svog radnog mjesta;
  • nedostatak instruktora uzrokuje razrede s puno studenata cime kvalitet obrazovanja pada;
  • za tecajeve se cesto mora predbiljeziti dosta vremena unaprijed, cime pravovremeno obrazovanje postaje neizvedivo;
  • svi polaznici primaju isto obrazovanje, tecajevi se ne prilagodavaju korisniku i njegovim potrebama;
  • nakon samog tecaja, podrska je vrlo rijetko dostupna.

Prema mnogim autorima, klasicno obrazovanje je u vecini slucajeva neefikasno zbog svojih brojnih nedostataka. Zbog toga ce se u buducnosti morati zamijeniti drugim, efikasnijim metodama.

Udaljeno obrazovanje

Udaljeno obrazovanje (engl. "Distance Education") obuhvaca skup tehnologija koje se primjenjuju u obrazovanju kod kojeg nema neposrednog kontakta studenta (ucenika) i mentora (instruktora).

Obrazovna ustanova koja pruza usluge obrazovanja raspodjeljuje obrazovne materijale studentima u klasicnom ili elektronickom obliku putem poste, radio/TV programa, BBS sustava, Interneta ili nekog drugog komunikacijskog medija. Studenti uce sami, bez direktne podrske mentora. Obrazovni materijali obicno sadrze vjezbe sa zadacima koje studenti trebaju rijesiti i predati na ispravak upotrebom nekog od vec navedenih sredstava komunikacije. Kvalificirani instruktori ispravljaju i ocjenjuju vjezbe, te ih vracaju studentima zajedno s komentarima i uputama za daljnje ucenje. Na ovaj nacin moze se ostvariti vrlo kvalitetan kontakt studenta i mentora.

Ocigledne su slijedece prednosti ovog pristupa:

  • ucenici ne trebaju putovati u mjesto gdje se odrzava tecaj, mogu ga pohadati kod kuce ili na poslu ("You learn while you earn" tj. ucis dok zaradujes jedan je od slogana kojim se nastoji popularizirati udaljeno obrazovanje);
  • tecajevi su obicno dosta jeftiniji od tradicionalnih;
  • ucenik moze prelaziti materijale brzinom koja mu najvise odgovara.

Medutim, odmah postaju jasni i brojni problemi i ovoga pristupa, koji mogu imati stetan utjecaj na proces obrazovanja:

  • nedostatak kontakta sa ostalim ucenicima;
  • motivacija se lako gubi;
  • nema strucnjaka nadohvat ruke koji bi odgovarao na pitanja.

Dobra svojstva ovog modela toliko su bitna da mnogi ljudi daju prednost ovom nacinu obrazovanja. Mnoge obrazovne ustanove usvajaju novu tehnologiju i prilagodavaju svoje postojece programe za udaljeno obrazovanje. Pojavljuju se i mnoge nove tvrtke koje zasnivaju svoje poslovanje na ovoj tehnologiji.

U ovoj transformaciji tradicionalnog obrazovanja u interaktivno udaljeno obrazovanje, posljednjih je godina znacajnu ulogu odigrao razvoj elektronickih tehnologija. Obrazovni materijali danas su obogaceni multimedijalnim sadrzajima (uz tekst ukljuceni su i audio i video zapisi i sl.) te se distribuiraju u elektronickom obliku putem elektronickih medija kao sto su video trake, CD-ROMovi i sl. Konacno, na scenu stupa i Internet koji se pokazuje kao idealno rjesenje za distribuciju obrazovnih materijala, kao i za udaljeno obrazovanje opcenito. World Wide Web omogucuje vrlo jednostavan dizajn obrazovnih materijala koji mogu sadrzavati razlicite multimedijalne sadrzaje. Distribucija materijala do studenata je vrlo jednostavna i ne ovisi o udaljenosti studenta i predavaca. Zemljopisna udaljenost postaje nevazna za obrazovni proces. Komunikacije preko Interneta u obliku elektronicke poste, diskusijskih listi (USENET), te razlicitih programa za mrezne razgovore upravo su idealne za uspostavljanje povratne veze izmedu studenata i mentora. Ukratko, Internet daje udaljenom obrazovanju potpuno novu dimenziju.

Buducnost jos vise obecava. Nove tehnologije za prijenos govora i slike u realnom vremenu ucinit ce obrazovanje putem Interneta jos kvalitetnije i popularnije. Ideja o stvaranju virtualne ucionice vec dugo postoji, ali se postojecim tehnologijama nije mogla potpuno ostvariti. Upotrebom video konferencijskih sustava bit ce moguce stvoriti takvo obrazovno okruzenje koje ce se malo razlikovati od klasicne ucionice, ali ce imati i sve prednosti udaljenog obrazovanja.

Na kraju ovog razmatranja postavlja se pitanje efikasnosti ovakvog nacina obrazovanja. Provedena su mnoga istrazivanja i rezultati uglavnom pokazuju da je udaljeno obrazovanje jednako efikasno kao i tradicionalno, a u mnogim slucajevima pokazalo je i vecu efikasnost (Distance education and Training Council, http://www.detc.org/whatis.html).

(Zagreb, Osijek, 23.1.1997)


Drugi dokumenti CARNet-ovog Odjela istrazivanja i razvoja:


Pogledajte takoder: